Jak vypadá práce v Centru sdílených služeb společnosti ATLAS GROUP? Zeptali jsme se Pavly Smetanové, trenérky obchodních dovedností Centra sdílených služeb.

Představte se nám – co jste za firmu a co děláte přímo Vy?

Jsme česká firma, která už 29 let vyvíjí softwary pro firmy všech velikostí. Umíme nabídnout celkem 19 nadstavbových programů, ve firmách nic nenahrazujeme, ale doplňujeme. Dokážeme cíleně využít mezer ve stávajících softwarech firem, kdy některé problémy nejsou řešeny vůbec či za obrovské peníze, a přijít s naším řešením.

Přímo já mám na starosti nábor a trénink na Centru sdílených služeb. Ten tvoří zázemí našim obchodníkům a dělá vše pro to, aby měli kvalitní obchodní příležitosti a ze 100% se tak mohli věnovat své práci.

Kde se vaše kancelářské prostory nacházejí?

Ředitelství s centrálou je tady v Ostravě, obchodní pobočky sídlí v Praze a Brně. Kanceláře jsou záměrně vybrány tak, aby byly jednoduše dostupné všem. V Ostravě jsme v Mariánských Horách – autobusová zastávka je přímo před budovou, tramvajová je vzdálená asi 200 m. Pro ty, kteří jezdí do práce autem, máme vlastní parkoviště.

Můžete nám říci, jak se vaši kolegové v práci cítí – jestli to víte?

Víme, protože si pravidelně žádáme o zpětnou vazbu. Myslíme si, že spokojený zaměstnanec je to nejdůležitější, co firma potřebuje. Proto děláme maximum pro jejich pohodlí.

Máme klimatizaci ve všech kancelářích, zásadně jsme rozšířili prostory pro odpočinek. Zároveň disponujeme profesionálními přístroji v kuchyňce – mezi poslední patří třeba kávovar, protože si myslíme, že nejlepší relax je u dobré kávy.  Cyklistům je k dispozici kolárna se sprchou. Přímo v budově máme bistro, kde se dá nakoupit jednoduché občerstvení včetně čerstvého pečiva i denního tisku.

Takže nemáte o zaměstnance nouzi?

Stejně jako ostatní firmy i my se potýkáme s nedostatkem kvalitních lidí. Rádi bychom mezi sebe přivítali nové kolegy a kolegyně. Bohužel se neustále potýkáme s břemenem špatné pověsti typického call centra, kterých je v Ostravě spousta.

S call centrem máme společné jenom to, že k práci potřebujeme telefon. Ano, telefonujeme potencionálním zákazníkům a domlouváme schůzky pro obchodníky. Jak já, tak ředitel Centra sdílených služeb, jsme pracovali ve velkých call centrech a děláme vše pro to, aby to u nás bylo pohodové a úplně jiné. U nás neexistují žádné předepsané texty, limity, směny, přesně stanovené svačiny a obědy, nehlídáme každou minutu specialisty. Náš zaměstnanec má vše ve svých vlastních rukou a pracovní den si organizuje sám, což je hlavní rozdíl ve srovnání s běžnými call centry.  Člen našeho týmu je pro nás partnerem – oceňujeme, když přichází s nápady, nasloucháme námětům pro zjednodušení a ulehčení práce.

Zmínila jste, že chcete do svých řad nové kolegy a kolegyně. Kolik lidí pracuje u vás v kanceláři?

Chceme vytvořit komfortní prostředí pro všechny. To nezajistíme desítkami lidí v jedné velké, hlučné, byť světlé místnosti. Máme velmi prostorné kanceláře, ve kterých jsou specializované skupiny lidí od 2 do 6 kolegů. Stále platí, že všechny kanceláře jsou klimatizované. Každý má také své stálé pracoviště, které si může upravit tak, aby se cítil příjemně.

Je práce u vás náročná?

Pro někoho ano, pro někoho ne. Kolegové, kteří mají zkušenost z call centra většinou říkají, že je to u nás příjemnější. Úspěšnými jsou však také i ti, kteří u nás „drží telefon“ v ruce poprvé.

Myslím si, že to dokážeme naučit skoro všechny. Výhodou je, že není nutné být odborník na software a IT. Máme k dispozici specializovaný tým, který se o každého nováčka stará a podává mu pomocnou ruku v kterékoliv fázi jeho adaptace. Pokud je to potřeba, máme připravené inspirativní call skripty. Pokud to potřeba není, volá každý podle svého citu. První volání se vždycky odehrává ve dvou – u nováčka sedí trenér nebo zkušený kolega a radí mu s každým hovorem. Máme připravenou databázi firem, takže nikdo si sám nevyhledává, do které firmy zavolá – to za něj dělá systém.

Stejně tak i zkušení specialisté mají k dispozici podporu, řešíme jejich další požadavky a individuálně přizpůsobujeme jejich pracovní náplň tak, aby se cítili přínosní a spokojení.

Máme připravený kariérní plán, v rámci kterého, si mohou vybrat svou specializaci – ať už třeba volání náročnějších segmentů, pomoc s nováčky, pomoc s procesy apod.

Jakou mají vaši lidé pracovní náplň – co vlastně dělají?

Jsme zázemím pro naše obchodníky, kterých máme více než 30 a domlouváme jim schůzky. Telefonujeme do firem a připravujeme našim obchodníkům půdu, aby je ve firmách očekávali a ideálně se na ně i těšili. Poskytujeme informace o našich softwarech a hledáme pro ně využití. Komunikujeme výhradně s obchodním sektorem, nikoliv se soukromými osobami, což je další oblast, ve které se od běžných call center lišíme. Samotné telefonování tvoří asi 50 % z pracovního dne – jinak řešíme nutné administrativní záležitosti, hledáme s kolegy nejlepší řešení, komunikujeme s obchodníky a připravujeme jim optimální harmonogram z hlediska času, logistiky i obchodu.

Dnes se každý ptá na peníze, jak to je u vás s finančním ohodnocením?

Každý z našich lidí má fixní část platu, která je nastavena tak, aby byla jistota slušného příjmu a nemuseli mít strach, když bude slabší měsíc. Základní mzda je u nás závislá na typu pozice, zkušenostech zaměstnance a délce pracovního poměru.

K tomu si mohou výrazně přilepšit variabilní částkou mzdy, která je závislá na výkonu. V součtu pak získají více, než je průměr na obdobných pozicích v našem v regionu.

Kolik lidí má vaše „netypické“ callcentrum?

Aktuálně je nás 18. Zhruba třetinu tvoří kolegové, kteří tu jsou 5 let a déle. Třetina týmu u nás pracuje 1–3 roky a další třetinu tvoří nováčci. Nejzkušenější kolegyně zde pracuje už 15 let.

Počet našich obchodníků stále roste, a proto bychom rádi uvítali nové členy týmu tak, aby nás bylo minimálně 20.

Jak vypadá běžný týden u vás?

Velkým benefitem je to, že pracujeme od pondělí do pátku, žádné víkendy. Co je pro mnohé důležité je fakt, že u nás neexistují žádné směny. Pokud pracujeme v kancelářích, docházíme do práce mezi 7. a 8. hodinou ranní, záleží na typu úvazku. Máme totiž i zkrácený úvazek, který využívají většinou maminky s menšími dětmi. Konec směny mezi 15. a 16. hodinou. Zároveň nikdy nepracujeme o svátcích, ty trávíme s rodinami. Stejný začátek pracovní doby je v případě, kdy zaměstnanci pracují z domu – i to je u nás běžný standard.

Dvakrát denně máme krátkou poradu, během které si s kolegy shrneme, co je zapotřebí udělat a nastavíme si cíle. Sdílíme své zkušenosti a slavíme úspěchy.  

Samozřejmostí jsou individuální schůzky s přímým nadřízeným, kde je dostatek prostoru pro vlastní rozvoj i hledání řešení, ať už nás trápí cokoliv.

V dnešní době se každý ptá na zaměstnanecké bonusy. Jak to vypadá v tomto ohledu u vás?

Pro své kolegy máme stravenky, poskytujeme příspěvek na životní či penzijní pojištění, free days. Podporujeme aktivní pohyb, proto mnoho z nás využívá Multisport kartu či Activepass za zvýhodněnou cenu. Mezi benefity patří i stálé pracovní místo a možnost pracovat z domu. V neposlední řadě i výplata vždy ve stejném termínu, která nemá žádný horní strop. Zároveň máme motivační soutěže a velmi oblíbené jsou ty, díky nimž si kolegové mohou zkrátit pracovní dobu. Všichni kolegové si chválí kolektiv, který je příjemný, podporující a pohodový.

Co byste těm, kteří uvažují o práci u vás, vzkázala?

Ozvěte se nám a přijďte se představit. Žádné zkušenosti s telefonováním nepotřebujete. Stačí být energický, příjemný, nebát se mluvit a vše ostatní vás naučíme.

Pokud chcete ještě více nahlédnout do naší práce, přijďte se k nám podívat, rádi vám vše ukážeme a popovídáme si s vámi.

UCHÁZET SE O POZICI

Veronika Richtrová, HR Generalista