Jak vypadá práce v Centru sdílených služeb společnosti ATLAS GROUP? Zeptali jsme se Martiny Radové, manažerky Centra sdílených služeb.

Představte se nám – co jste za firmu a co děláte?

Jsme česká firma, která už 26 let vyvíjí softwary pro firmy všech velikostí. Umíme nabídnout celkem 17 nadstavbových programů, které netvoří ucelený informační systém. Proto ve firmách nic nenahrazujeme, ale doplňujeme. Dokážeme cíleně využít mezer ve stávajících softwarech firem, kdy některé problémy nejsou řešeny vůbec či za obrovské peníze, a přijít s naším řešením.

Přímo já mám na starosti úsek Centra sdílených služeb. Ten tvoří zázemí našim obchodníkům a dělá vše pro to, aby měli kvalitní obchodní příležitosti a 100% se tak mohli věnovat své práci.

Kde se vaše kancelářské prostory nacházejí?

Ředitelství s centrálou je tady v Ostravě, obchodní pobočky sídlí v Praze a Brně. Kanceláře jsou záměrně vybrány tak, aby byly jednoduše dostupné všem. V Ostravě jsme v Mariánských Horách – autobusová zastávka je přímo před budovou, tramvajová je vzdálená asi 200 m. Pro ty, kteří jezdí do práce autem, máme vlastní parkoviště.

Můžete nám říci, jak se vaši kolegové v práci cítí – jestli to víte?

Víme, protože si pravidelně žádáme o zpětnou vazbu. Myslíme si, že spokojený zaměstnanec je to nejdůležitější, co firma potřebuje. Proto děláme maximum pro jejich pohodlí.

Máme klimatizaci ve všech kancelářích, zásadně jsme loni rozšířili prostory pro odpočinek. Nakoupili jsme nové profesionální přístroje do kuchyňky – mezi poslední patří třeba kávovar, protože si myslíme, že nejlepší relax je u dobré kávy.  Cyklistům je k dispozici kolárna se sprchou. Přímo v budově máme bistro, kde se dá nakoupit jednoduché občerstvení včetně čerstvého pečiva i denního tisku.

Takže nemáte o zaměstnance nouzi?

Stejně jako ostatní firmy i my se potýkáme s nedostatkem kvalitních lidí. Rádi bychom mezi sebe přivítali nové kolegy. Bohužel se neustále potýkáme s břemenem špatné pověsti typického call centra, kterých je v Ostravě spousta.

S call centrem máme společné jenom to, že k práci potřebujeme telefon. Ano, telefonujeme potencionální zákazníkům a domlouváme schůzky pro obchodníky. Jak já, tak ředitel Centra sdílených služeb, jsme pracovali ve velkých call centrech a děláme vše pro to, aby to u nás bylo pohodové a úplně jiné. U nás neexistují žádné předepsané texty, limity, směny, přesně stanovené svačiny a obědy, nehlídáme každou minutu specialisty. Náš zaměstnanec má vše ve svých vlastních rukou a pracovní den si organizuje sám, což je hlavní rozdíl ve srovnání s běžnými call centry.  Člen našeho týmu je pro nás partnerem – oceňujeme, když přichází s nápady, nasloucháme námětům pro zjednodušení a ulehčení práce. Víme, že my vedoucí občas máme klapky na očích a neumíme se na věc podívat z jiného úhlu.

 

Zmínila jste, že chcete do svých řad nové kolegy. Kolik lidí pracuje u vás v kanceláři?

Chceme vytvořit komfortní prostředí pro všechny. To nezajistíme desítkami lidí v jedné velké, hlučné, byť světlé místnosti. Máme několik menších kanceláří, ve kterých je specializovaná skupina lidí od 2 do 10 kolegů. Stále platí, že všechny kanceláře jsou klimatizované. Každý má také své stálé pracoviště, které si může upravit tak, aby se cítil příjemně.

Je práce u vás náročná?

Pro někoho ano, pro někoho ne. Kolegové, kteří mají zkušenost z call centra většinou říkají, že je to pohoda, že si chodí do práce popovídat. Můj tým však tvoří spíše lidé, kteří u nás drží telefon v ruce poprvé.

Myslím si, že to dokážeme naučit skoro všechny.  Výhodou je, že není nutné být odborník na software a IT. Máme k dispozici specializovaný tým, který se o každého nováčka stará a podává mu pomocnou ruku v kterékoliv fázi jeho adaptace. Pokud je to potřeba, máme připravené inspirativní call skripty. Pokud to potřeba není, volá každý podle svého citu. První volání se vždycky odehrává ve dvou – u nováčka sedí trenér nebo zkušený kolega a radí mu s každým hovorem. Máme připravenou kvalitní databázi firem, takže nikdo si sám nevyhledává, do které firmy zavolá – to za něj dělá systém.

Stejně tak i zkušení specialisté mají k dispozici podporu, řešíme jejich další požadavky a individuálně přizpůsobujeme jejich pracovní náplň tak, aby se cítili přínosní a spokojení. Máme připravený kariérní plán, v rámci kterého si mohou vybrat svou specializaci – ať už třeba volání náročnějších segmentů, pomoc s nováčky, pomoc s procesy, apod.

Jakou mají vaši lidé pracovní náplň – co vlastně dělají?

Jsme zázemím pro naše obchodníky, kterých máme více než 30 a domlouváme jim schůzky. Telefonujeme do firem a připravujeme našim obchodníkům půdu, aby je ve firmách očekávali a ideálně se na ně i těšili. Poskytujeme informace o našich softwarech a hledáme pro ně využití. Komunikujeme výhradně s obchodním sektorem, nikoliv se soukromými osobami, což je další oblast, ve které se od běžných call center lišíme. Samotné telefonování tvoří asi 30 % z pracovního dne – jinak řešíme nutné administrativní záležitosti, hledáme s kolegy nejlepší řešení, komunikujeme s obchodníky a připravujeme jim optimální harmonogram z hlediska času, logistiky i obchodu.

Dnes se každý ptá na peníze, jak to je u vás s finančním ohodnocením?

Každý z našich lidí má fixní část platu, která je nastavena tak, aby byla jistota slušného příjmu a nemuseli mít strach, co bude, když si vezmou třeba dovolenou. K tomu si mohou výrazně přilepšit variabilní částkou mzdy, která je závislá na výkonu.

Finanční ohodnocení je u nás závislé na typu pozice, zkušenostech zaměstnance a délce pracovního poměru – ke každému přistupujeme individuálně.

Pokud se podíváme na průměrnou měsíční mzdu v ČR v tomto roce, pohybuje se kolem 30 000 Kč. Většina obyvatel našeho kraje se tomu směje, protože na tuto částku zdaleka nedosáhne.  S klidným svědomím mohu říci, že většina našich lidí odchází s měsíční mzdou, která tomuto průměru odpovídá nebo je dokonce vyšší.

Kolik lidí má vaše „netypické“ callcentrum?

Aktuálně je nás 18. Zhruba polovinu tvoří kolegové, kteří tu jsou 3 roky a déle. Čtvrtina týmu u nás pracuje 1–3 roky a další čtvrtinu tvoří nováčci. Nejzkušenější kolegyně zde pracuje už 11 let.

Počet našich obchodníků stále roste, a proto bychom rádi uvítali nové členy týmu tak, aby nás bylo minimálně 20, pracovní místa však máme pro 23 kolegů.

Jak vypadá běžný týden u vás?

Velkým benefitem je to, že pracujeme od pondělí do pátku, žádné víkendy. Co je pro mnohé důležité je fakt, že u nás neexistují žádné směny. Všichni docházíme do práce mezi 7. a 8. hodinou ranní, záleží na typu úvazku. Máme totiž i zkrácený a poloviční úvazek, který využívají většinou maminky s menšími dětmi. Ty končí už ve 12 hodin, plné úvazky pak v 16 hodin.  S jistotou včasného odchodu můžeme počítat, protože pracovní dobu si řídíme sami. Zároveň nikdy nepracujeme o svátcích, ty trávíme s rodinami.

Kolem 8. hodiny začínáme denním startem – krátká 15 minutová porada, během které se všichni dozvědí, co je třeba udělat, na co si dát pozor. Sdílíme své zkušenosti a slavíme úspěchy.  Znovu se všichni scházíme v poledne, kdy si přerozdělujeme práci. Pokud se někdo z nás někde „zasekne“ a potřebuje pomoci, řešíme to okamžitě.

Jednou týdně máme větší poradu, kde sledujeme obchodní výsledky, chválíme se a je prostor pro větší sdílení zkušeností. Zároveň se díváme na vývoj nejzajímavějších obchodních případů. Pro zpestření pracovního týdne máme ekonomické úterky a filmové čtvrtky. Dozvíme se aktuality z ekonomické oblasti, které využijeme při práci a zároveň si popovídáme o tom, u jakého filmu či divadla si nejlépe odpočinout. Jde hlavně o to, aby se kolegové v tyto chvíle nezabývali pracovními problémy, ale aby si chvíli oddechli a třeba se i zasmáli.

Samozřejmostí jsou individuální schůzky s přímým nadřízeným, kde je dostatek prostoru pro vlastní rozvoj i hledání řešení, ať už nás trápí cokoliv.

V dnešní době se každý ptá na zaměstnanecké bonusy. Jak to vypadá v tomto ohledu u vás?

Jako všude jinde máme stravenky. Svým zaměstnancům poskytujeme příspěvek na životní či penzijní pojištění, výhodné volání, příspěvek na volnočasové aktivity, dny volna navíc. Co už tak běžné není, je možnost využití firemních SW pro soukromé potřeby. Mezi benefity patří i stálé pracovní místo a výplata, která nemá žádný horní strop. Realizujeme dlouhodobý vzdělávací program zakončený certifikací. Všichni kolegové si chválí kolektiv, který je příjemný a pohodový.

Co byste těm, kteří uvažují o práci u vás, vzkázala?

Nebojte se nám ozvat a přijďte se představit. Žádné zkušenosti s telefonováním nepotřebujete. Stačí být energický, příjemný, nebát se mluvit a vše ostatní vás naučíme.

Pokud chcete ještě více nahlédnout do naší práce, přijďte se k nám podívat, rádi vám vše ukážeme a popovídáme si s vámi.

UCHÁZET SE O POZICI

Veronika Richtrová, asistentka personálního oddělení